ပျော်ရွှင်မှုကို အနှောင့်အယှက်ခံရတဲ့အခါ
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
ပထမပိုင်း - အပိုင်း(၈) -
ဓမ္မအမေးအဖြေ
အိမ်နှင့်လုပ်ငန်းခွင်မှာ လန်းတဲ့စိတ် ဆန်းတဲ့ဦးနှောက်
👱♀️ မေး။ ။ တပည့်တော်တို့ meditation လုပ်တဲ့အခါမှာ brain က ဘယ်လိုပြောင်းတယ် ဆိုတာပြတယ်။ ပြတဲ့အခါမှာ ချက်ချင်းပဲ ဖြစ်ပြီးတဲ့အခါမှာ ပြန်ပျက်တာမျိုး ရှိပါတယ်။ Happiness ရပြီးမှ ပြန်ပြီးတော့ ချက်ချင်း တစ်ယောက်ယောက်က ကိုယ့်ကို ဒေါသဖြစ်အောင် လုပ်ရင် ကိုယ်က ခံစားလိုက်တဲ့အခါမှာ ခုန brain ရဲ့ ပြောင်းလဲမှု ကို မြင်လို့မရတော့ဘူး။
💡 ဖြေ။ ။
★ ပျော်ရွှင်မှုက အနှောင့်အယှက်ခံရတာပေါ့။ အနှောင့်အယှက် ခံရတယ်ဆိုတော့ ကိုယ်က အဲဒီအရာကို အနှောင့်အယှက်လို့ စိတ်ထဲက မြင်မှ အဲဒီလိုတွေးမှ သူက တကယ်အနှောင့်အယှက်ဖြစ်တာ။
★ ပထမဆုံးပြတဲ့ video clip (The science behind mindfulness as a tool for happiness | Hedy Kober
https://youtu.be/jOIE5xFuWL4) က တရားဟောလို့ ဟောမှန်း မသိဘူး၊ ဘုန်းကြီးတော့ တရားဟောတဲ့အတိုင်းပဲ ဟောသွားတယ်။
You can always get what you want. တဲ့ အဲဒီ ဆရာမကြီး ပြောသွားတာ။ ဓမ္မစကြာထဲမှာ “ယံမ္ပိစ္ဆံ န လဘတိ တံမ္ပိ ဒုက္ခံ” တဲ့၊ လိုချင်တာ အမြဲတမ်း မရပါဘူး။ အဲဒါ attitude ကိုပြောတာ။
★ အဲဒီ video clip ထဲမှာ ပထမဆုံး video clip မှာ သူပြောတာ နှစ်ခုကို ပြောတယ် Attention နဲ့ Attitude. သတိရှိဖို့ရယ် နောက်တစ်ခုက သဘောထားမှန်ကန်ဖို့ရယ်။
★ သဘောထားမှန်ကန်ဖို့ဆိုတာက ကိုယ့်ကိုယ်ကိုယ် စိတ်ညစ်အောင် လုပ်တဲ့လူတစ်ယောက်ကို ကိုယ်က သနားလိုက်ရင် သနားတဲ့စိတ် မွေးလိုက်ရင်၊ တကယ်လို့ ကိုယ်က နည်းနည်း စိတ်ညစ် သွားတယ်ဆိုရင် စိတ်ညစ်သွားတဲ့ မိမိကိုယ်ကိုလည်း ကိုယ်က ပြန်ပြီးတော့ သနားလိုက်ရင် ဦးနှောက်က ပြောင်းသွားတယ်။
★ စိတ်ညစ်ရင် နောက်ပိုင်းက ဦးနှောက် amygdala က အလုပ်လုပ်တယ်၊ သနားရင် ရှေ့က hippocampus က အလုပ်လုပ်တယ်။ စိတ်ညစ်တာက ဒေါသ၊ အဘိဓမ္မာလိုပြောရင် ဒေါသ အခြေခံတဲ့စိတ် ဒေါသမူစိတ်ခေါ်တယ်။
★ သနားတယ်ဆိုရင် ရှေ့မှာ ကရုဏာလို့ခေါ်တဲ့ ဗြဟ္မစိုရ်တရား လေးပါးထဲက ကုသိုလ်စိတ်နဲ့ စေတသိက်က အလုပ်လုပ်တယ်။ ချက်ချင်းပြောင်းသွားတာ။
★ ဒီဟာကို Yale က ဆရာမကြီးက Economic forum မှာ သူရတာမှ ၇မိနစ်ပဲရတယ်တဲ့ ပြောဖို့အတွက်။ အဲတော့ techinal term တွေ စိတ်တွေ စေတသိက်တွေ သူက မခွဲတော့ဘူး၊ ဘာတစ်ခု ပြောလိုက်တုန်း attitude အဲဒီလိုပြောတာ။
★ အဲဒါကြောင့် စိတ်ဟိုလွှင့်ဒီလွှင့် လွှင့်တာကို failure ဆုံးရှုံးမှုတစ်ခု မစွမ်းဆောင်နိုင်မှုတစ်ခု အနေနဲ့ ကိုယ်မြင်တဲ့အခါကျမှ ကိုယ်က စိတ်ပျက်တာ။ အဲဒီလို မမြင်ဘဲနဲ့ သူ့ကို သဘာဝတရားတစ်ခုအနေနဲ့ မြင်တယ်၊ လူတိုင်းမှာ ဒီ သဘာဝတရားလေး ဖြစ်တတ်တယ်၊ စိတ်လွှင့်တာလေး ဖြစ်တတ်တယ်။
★ အခု အတူတူ တရားထိုင်တာ ၁၀မိနစ် ဘုန်းဘုန်း လည်း စိတ်လွှင့်တယ်။ ခုနတုန်းက ပြောသွားတဲ့ဟာ ဘာများလိုနေတုန်းဆိုပြီး စိတ်ကရောက်သွားတယ်။ အခုပြောတဲ့ဟာ တရားထိုင်ဖို့ instruction ထဲမှာ ဘာများလိုတုန်းဆို စိတ်က သွားတွေးမိတာ။
★ တွေးမိတာလေးကို စိတ်က တွေးတယ် တွေးမိတယ်၊ သွားပြီးတော့ သိလိုက်တယ် မှတ်လိုက်တယ်ပေါ့။ မှတ်လိုက်တဲ့အခါကျတော့ အဲဒီလို အလိုအလျောက် သွားပြီးတော့ တွေးတဲ့စိတ် လွှင့်တဲ့စိတ်ကို ဘုန်းဘုနး်က ရန်သူလို့ မမြင်တော့ဘူး။
★ ဒါကြောင့် ကိုယ့်ကိုယ်ကိုယ်လည်း I am a failure. ဆိုပြီးတော့ ကိုယ့်ကိုယ်ကိုယ် judge မလုပ်ဘူး၊ ကောင်းတယ် ဆိုးတယ် မဝေဖန်တော့ဘူးပေါ့။ ကောင်းတယ်ဆိုးတယ် ဝေဖန်မယ့်အစား ဖြစ်လာတဲ့အတွေးကို ဖြစ်လာတဲ့ အတွေးတစ်ခုလို့ပဲ သိလိုက်တယ်။
★ အဲဒီလိုဖြစ်ရင်တဲ့ အရင်က ဖြစ်ခဲ့တဲ့ happiness က အရမ်းကြီး သူ မထိခိုက်ဘူး။ ဒါလေး ပြန်မှတ်ထားပေါ့။ နှစ်ခု ရှိပါတယ်။ တစ်ခုက အာရုံစိုက်တာ Attention လို့ခေါ်တယ်။ အာရုံစိုက်တာ ဘာဖြစ်နေတယ်ဆိုတာကို သိပြီးတော့ အာရုံစိုက်တာ။
★ နောက်တစ်ခုက Attitude, attitude ဆိုတာက သဘောထားမှန်ကန်ဖို့။
ကျေးဇူးတော်ရှင်အောက်စဖို့ဒ်ဆရာတော် ပါမောက္ခ ဒေါက်တာအရှင်ဓမ္မသာမိ 🙏🙏🙏
No comments:
Post a Comment