Saturday, February 22, 2020

မချင်တဲ့စိတ်ကို ဆုံးမပါ - အပိုင်း(၃)

နှိုင်းယှဉ်လေ စိတ်ထဲမှာ မခံချင်တဲ့စိတ်ဖြစ်လေ 
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ 
မချင်တဲ့စိတ်ကို ဆုံးမပါ - အပိုင်း(၃) 
★ Social skill ဆိုတာလေ ကျောင်းမှာ စာသင်တဲ့အခါမှာ 
Academic skill ဆိုတာ ရှိတယ် အဲဒါ IQ ၊ အင်္ဂလိပ်စာတတ်အောင်၊ 
သချင်္ာတတ်အောင်၊ Physic တွေ Chemistry တွေ Biology တွေ 
Botany တွေ အဲဒါတွေ နားလည်အောင်၊ ဘာသာတစ်ခုအနေနဲ့ 
နားလည်အောင် အဲဒါတွေက IQ တွေ ဦးနှောက်ပိုင်းဆိုင်ရာ 
အသိဉာဏ်တွေ။ 

★ နောက်တစ်ခုကတော့ Social skill ဆိုတာ EQ ကို ပြောတာ 
Emotional Quotient - စိတ်ခံစားမှုဆိုင်ရာ ကျွမ်းကျင်မှုကို ပြောတာ။ 
အခု နိုင်ငံခြားက ကုမ္ပဏီကြီးတွေမှာ လခကောင်းတဲ့ ကုမ္ပဏီကြီးတွေမှာ 
သူတို့ ရာထူးခန့်တော့မယ် ၀န်ထမ်းခန့်တော့မယ်ဆိုရင် အဲဒီ EQ 
ဘယ်လောက်မြင့်တုန်းဆိုတာ အဲဒါကို သူတို့က စိတ်ဝင်စားတယ်။ 

★ EQ မြင့်တဲ့ ပုဂ္ဂိုလ်က team work ဆိုတာ အသင်းနဲ့ အဖွဲ့နဲ့ 
အုပ်စုနဲ့ အလုပ်လုပ်ရတဲ့ဟာ။ ဘယ်အုပ်စုက ဘာလုပ် team work နဲ့ 
လုပ်ရတဲ့ နေရာမျိုးမှာ EQ ကောင်းတဲ့လူကမှ အများကြီး 
အလုပ်လုပ်တတ်တာ။ 

★ မဟုတ်ဘူးဆိုရင် သူ့ဟာသူကြောက်တာတွေ၊ နောက်ပြီး 
အများနဲ့ဆွေးနွေးတဲ့အခါမှာ အမြင်တွေ ထုတ်ဖော်ပြောပြတဲ့အခါမှာ၊ 
အမြင်တစ်ခုက သူ့ကို ဆန့်ကျင်တယ်ဆိုရင် မခံချင်စိတ်ဖြစ်ကုန်တယ်။ 
ဒေါသဖြစ်တယ်။ 
To take it personally. အဲလိုပြောတာ။ 

★ ဒါ ကိုယျရေးကိုယျတာ ရှု့ထောငျ့ကနေ သှားကွညျ့လိုကျတာ။ 
အမှနျကတော့ အလုပျသဘောတရားနဲ့ ဆှေးနှေးနကွေတာ၊ 
အလုပျသဘောတရားနဲ့ ဆှေးနှေးနတေဲ့ဟာကို အကွံဉာဏျတှေ 
ဝိုငျးပွီးတော့ ပွောတဲ့အခါမှာ အမှားတှလေညျး ပါမှာပေ့ါ။ 
မပွညျ့စုံတာတှလေညျး ပါမှာပေါ့။ မှနျတာလညျး ပါမယျ။ 

★ အဲဒီကနေတဆင့် ကျယ်ပြန့်တဲ့အတွေးကနေ ကျဉ်းအောင်၊ 
တဖြည်းဖြည်းကျဉ်းမှ နီးစပ်လာအောင်၊ ဝေးနေတဲ့ဟာကနေ 
နီးစပ်လာအောင်၊ ဒီလိုပဲ ဆွေးနွေးလာကြတာ 
ဒါကိုပဲ သာကစ္ဆာလို့ခေါ်တာ ဓမ္မသာကစ္ဆာ ဆွေးနွေးတယ်။ 

★ အဲလို ဆှေးနှေးတဲ့သငျတနျးမြိုး၊ training မြိုးကိုတဲ့ 
အဲဒီနိုငျငံတှကေ လုပျပေးတယျ။ အသကျ ၆နှစျတညျးက
စလုပျပေးတယျ ၁၆နှစျအထိ။ အဲဒါကွောငျ့ အခငြျးခငြျး 
အဲဒီလို ဆှေးနှေးတဲ့အခါမှာ အလှယျတကူ ဒေါသ မဖွစျတော့ဘူးပေါ့။ 

★ ငယ်ငယ်တုန်းက စဖြစ်ရင်ဖြစ်မယ်၊ ဆွေးနွေးတဲ့အခါမှာ 
မဝံ့မရဲနဲ့ နဲနဲပါးဖြစ်ရင်ဖြစ်မယ်။ ကိုယ့်ရဲ့အကြံဉာဏ် 
အပယ်ခံရတဲ့အခါမှာ စိတ်အားငယ်တဲ့အခါ ဖြစ်ရင်ဖြစ်မယ်။ 
ဒါပေမဲ့ သူရဲ့ စနစ်ကကိုက လူတိုင်းလူတိုင်းကို တန်ဖိုးထားတဲ့ စနစ်။ 

 ★ လူတိုင်းကို ပြောရေးဆိုခွင့် ပေးတဲ့စနစ်။ အကြံဉာဏ် မှားမှားမှန်မှန် အဲဒီအတန်းကျောင်းတွေထဲမှာ training လုပ်နေတဲ့အချိန်ကာလအတွင်းမှာ 
discussion ပေးတယ်။ ဆွေးနွေးမှုဆိုတဲ့ ယဉ်ကျေးမှုတစ်ခုကို 
တည်ထောင်နေတဲ့အချိန်မှာ။ 

★ ကိုယ်ပြောတဲ့ဟာ မှားတာမှန်တာထက်၊ ကိုယ်ပြောရဲတာ၊ 
နောက် သူများပြောတဲ့အခါမှာ စိတ်ပါ၀င်စား နားထောင်တာ 
အဲဒါပဲ ဖြစ်တာ။ Discussion skill ပေ့ါ social skill ဒါတွေက EQ တွေ။ 

★ အဲတော့ မခံချင်တဲ့စိတ်ဆိုတာက ကိုယ်က အများထဲမှာနေပြီးတော့ 
အများရဲ့ကျဉ်ဖယ်မှုကို ခံရတဲ့အချိန်မှာ ကိုယ့်စိတ်ထဲမှာ 
မခံချင်တဲ့စိတ်ဖြစ်တယ်။ စိတ်ထဲမှာ မခံချင်တဲ့စိတ်။ 

 ★ လုပ်ငန်းခွင်မှာ လူကြီးရောက်လာတယ်၊ လူငါးယောက်ရှိတယ်၊ 
ရုံးမှာ လူငါးယောက် သူ့ရုံးမှာလုပ်တဲ့ လူငါးယောက်ရှိတယ် 
လေးယောက်ကို ရောက်ရောက်ချင်း နေကောင်းတာ ခေါ်ပြောတယ်။ 
တစ်ယောက်ပဲ ချန်ထားတယ်ဆိုတော့ အဲလို ချန်ထားခံရတဲ့ တစ်ယောက်က 
မခံနိုင်တဲ့စိတ်တွေ ဖြစ်သွားတယ်၊ excluded ဖြစ်သွားတာကိုး။ 
အားငယ်တဲ့စိတ် ဖြစ်သွားတာ။ 

★ အဲလို မခံချင်တဲ့စိတ်ဆိုတာ မကျေနပ်တဲ့စိတ်ပဲ ဒေါသပဲ။ 
သူတို့ကျတော့ ခေါ်ပြောတယ်၊ ငါ့ကျတော့ အရေးမပေးဘူး၊ 
နှိုင်းယှဉ်နေတာ။ နှိုင်းယှဉ်လေ စိတ်ထဲမှာ မခံချင်တဲ့စိတ်ဖြစ်လေ။ 

အဲ ★ ဒါကြောင့် သက္ကပဥှ သုတ်ထဲမှာ မနာလိုဝန်တိုစိတ် ဘယ်ကနေ 
ဖြစ်တုန်းဆို subconscious thinking အလိုလိုနေရင်းနဲ့ 
သွားတွေးတဲ့စိတ်ကဖြစ်တာတဲ့။ သတိနဲ့ တွေးတာ မဟုတ်ဘူး။ 
သတိရှိရှိနဲ့ တွေးတာ မဟုတ်ဘူး။ 

★ သတိတရား မပါဘဲနဲ့ အလိုလို မကြနေပျတဲ့စိတျ 
မခံခငြျတဲ့စိတျကွောငျ့ သှားတှေးတဲ့အတှေး၊ အဲဒါကို 
"ဝိတက်က" တဲ့ "ဝိတကျ" လို့ခေါျတယျ၊ သက်ကပဥှသုတျထဲမှာ။ 
ဆက်လက်ဖော်ပြပါမည်။ 

 ကျေးဇူးတော်ရှင်အောက်စဖို့ဒ်ဆရာတော် 
ပါမောက္ခဒေါက်တာ အရှင်ဓမ္မသာမိ

No comments:

Post a Comment

လူပုဂ္ဂိုလ်တွေက ဘုန်းကြီးတွေကို ဝေဖန်ပိုင်ခွင့် ရှိသလား?

မြတ်စွာဘုရားရှင်က ဝိဘဇ္ဇဝါဒတော်ရှိပေမယ့် ရှင်ရဟန်းတွေပဲဖြစ်ဖြစ် ဘာသာဝင်တွေပဲဖြစ်ဖြစ် ကိုယ်တိုင်ဝေဖန်ရေးလုပ်ရမှာကိုလည်း သေမလောက်ကြောက်ကြသ...